Wyszukiwanie zaawansowane Wyszukiwanie zaawansowane

20 złotych 1924 - II EM.A -

4/3 ~
add Twoja notatka 
Opis pozycji
Stan zachowania: 4/3 ~ help
Literatura: Miłczak 59a

Typologicznie rzadki i poszukiwany banknot. 

Odmiana wydrukowana na papierze krajowym oznaczona serią A. 

Egzemplarz po pełnej konserwacji z widocznymi wzmocnieniami i punktowaniem na marginesach. 

Albumowa prezencja jako rezultat znakomicie przeprowadzonych prac konserwatorskich. 

W 1919 roku uchwalona została ustawa o nazwie przyszłej polskiej waluty oraz o powołaniu do życia Banku Polskiego. Myślano, że uda się w krótkim czasie przeprowadzić wymianę marek polskich na złotówki. Jedynym, jak się wówczas wydawało, powodem nie wprowadzenia uchwały w życie był brak środków płatniczych opiewających na wartości w nowej walucie. Trudna sytuacja odradzającego się kraju wpłynęła na fakt, że postanowiono wprowadzić do obiegu jedynie banknoty. W związku z brakiem w kraju nowoczesnej drukarni zwrócono się z zamówieniem za granicę. Z powodu pośpiechu kwestię wyglądu szaty graficznej polskich pieniędzy papierowych pozostawiono w rękach grafików zatrudnionych w drukarniach mających wykonać banknoty. Do zamówienia zostały dołączone fotografie popularnych wizerunków Tadeusza Kościuszki oraz Józefa Poniatowskiego.

Początkowo planowano wprowadzić do obiegu dziesięć nominałów. Niższe nominały od 1 do 50 złotych zostały wydrukowane w 1919 roku przez Banque de France. Natomiast banknoty o nominałach od 100 do 5000 wydrukowano w 1920 roku w londyńskiej drukarni Waterlow & Sons Limited.

W 1924 roku przeprowadzono w Polsce reformę walutową w wyniku której zamieniono marki polskie na złote. W dniu otwarcia Banku Polskiego wpuszczono do obiegu sześć z dziesięciu nominałów. Banknoty o nominałach 1 i 2 złote zostały wprowadzone do obiegu jako bilety zdawkowe Ministerstwa Skarbu, jednak nie zostały zaopatrzone w odpowiednie nadruki informujące o tym fakcie. Do obiegu nie trafiły również dwa najwyższe nominały – 1000 i 5000 złotych. Banknoty te nie zostały wprowadzone do obiegu z powodu zbyt wysokiej wartości nominalnej.

Szata graficzna zamówionych w 1919 roku banknotów utrzymana jest w neobarokowej stylistyce. Jedynie 10 złotych charakteryzuje się secesyjną geometryzacją przestrzeni. Począwszy od nominału 50 złotych szata graficzna poszczególnych nominałów wzbogacona jest przez motywy ornamentalne w postaci: liści akantu, pęków owoców, muszli, palmet oraz giloszy.

Głównym akcentem awersu każdego z nominałów jest popiersie bohatera narodowego. Na rewersie banknotów 5, 20, 50, 100 i 500 złotych na wysokości portretu Kościuszki lub Poniatowskiego umieszczony został Orzeł Biały w koronie otwartej.

W połowie 1924 roku na rynku pieniężnym nastąpiły braki najczęściej używanych w życiu codziennym pieniędzy papierowych. W związku z zaistniałą sytuacją podjęto decyzję o dodrukowaniu banknotów o nominałach 5, 10 i 20 złotych. Zadanie to powierzono w Państwowym Zakładom Graficznym w Warszawie. Na drukowanych w Warszawie banknotach zmieniono datę emisji na 15 lipca 1924 roku, brzmienie klauzuli prawnej oraz podpisy.

Aukcja
XII Aukcja Premium w Hotelu Monopol ☆☆☆☆☆
gavel
Data
29 września 2023 CEST/Warsaw
date_range
Cena wywoławcza
1 124 EUR
Stan zachowania
4/3 ~
Cena sprzedaży
3 343 EUR
Przebicie
298%
Wyświetleń: 347 | Ulubione: 28
Aukcja

WÓJCICKI - Polski Dom Aukcyjny

XII Aukcja Premium w Hotelu Monopol ☆☆☆☆☆
Data
29 września 2023 CEST/Warsaw
Przebieg licytacji

Licytowane będą wszystkie pozycje

Opłata aukcyjna
19.00%
Stan zachowania
Emisyjny stan zachowania
Banknot bez śladów obiegu. Papier zachowuje drukarską świeżość oraz naturalny połysk.
Banknot złamany przez pole zadrukowane
Banknot z wyraźnym przełamaniem struktury papieru w polu objętym rysunkiem, przeważnie z widoczną czarną kreską w przezroczu.
Banknot gięty przez pole zadrukowane
Banknot z naruszeniem struktury papieru w polu zadrukowanym rysunkiem, które widoczne jest w świetle równoległym. Banknot tak opisany może mieć kilka ugięć w polu, których ilość wyznacza podany numeryczny stan zachowania. Zwyczajowo dla banknotów ocenionych na stan -2 i niżej nie podajemy takiej uwagi, bowiem już sam stan zachowania z definicji oznacza liczne ugięcia i załamania w polu.
Banknot delikatnie ugięty przez pole zadrukowane, bez kreski pod światło
Banknot z trudem zauważalnym naruszeniem papieru w postaci zgięcia, które przechodzi przez rysunek. Banknoty tak opisane przeważnie nie otrzymują oceny wyższej niż 58 EPQ, ale od tej reguły zdarzają się wyjątki, gdzie śladowe ugięcia graderzy interpretują jako ugięcie plikowe (bends), nadal przyznając oceny na poziomie 63 i wyżej.
Niedoskonałości w obrębie rogów Z naruszeniem pola zadrukowanego
Wszelkiego rodzaju ugięcia i złamania w obrębie narożników, które naruszają pole banknotu objęte rysunkiem. Banknot tak opisany może mieć kilka ugięć, w tym i takich, które pola zadrukowanego nie naruszają. Ilość zagięć i złamań w obrębie rogów wyznacza podany numeryczny stan zachowania. Banknot nawet z jednym załamaniem rogu w obrębie rysunku nie otrzyma oceny wyższej niż 58 EPQ.
Niedoskonałości w obrębie rogów, ale BEZ wpływu na pole zadrukowane
Wszelkiego rodzaju zaokrąglenia, ugięcia i złamania w obrębie rogów, które NIE naruszają pola banknotu objętego rysunkiem. Ilość zagięć i złamań w obrębie rogów wyznacza podany numeryczny stan zachowania. Banknot nawet z kilkoma załamaniami w obrębie samych końcówek narożników, ale w polu niezadrukowanym, może nadal otrzymać notę gradingową powyżej 63.
Drobne nagniotki w polu
Banknot z punktowymi wadami w postaci zagnieceń lub szerszych nadgięć, których przebieg kończy się w obrębie pola banknotu, nie dotykając krawędzi. Nierzadko zagniecenia w swojej formie imitują ugięcia, ale jeżeli nie naruszają druku od krawędzi do krawędzi, to nie są w firmach gradingowych uznawane za pełnoprawne ugięcie, a zatem nadal nie wykluczają przyznania oceny na poziomie 60+. Ilość oraz intensywność zagnieceń wyznacza pośrednio podany numeryczny stan zachowania.
Rozdarcie na marginesie
Nieregularne przerwanie papieru. Banknot z rozdarciem w obrębie pola niezadrukowanego może nadal otrzymać ocenę 60 i wyżej, zazwyczaj 62-63. Jeżeli rozdarcie narusza już pole objęte rysunkiem to ocena gradingowa nie powinna być wyższa niż 58.
Dziurka w polu | Drobna plamka | Pozostałość po przyklejaniu | Adnotacja
Wymienione wady w zdecydowanej większości eliminują banknot z przyznania EPQ. Należy jednak podkreślić, że umiejętnie wymazana adnotacja ołówkiem, a także sprawne, nie naruszające powierzchni papieru usunięcie kleju/podlepki może przez gradera zostać łagodniej zinterpretowane, jeżeli w swojej formie nie "zatrzymuje" wzroku.
Delikatny foxing
Niewielkie żółtobrązowe lub rdzawobrązowe plamki na papierze. Ilość oraz intensywność plam foxingowych ma wpływ na wykluczenie banknotu z dodatku EPQ. Nierzadko drobne lub pojedyncze plamki, które nie "zatrzymują" wzroku nadal nie wykluczają banknotu z otrzymania EPQ. Banknoty wyraźnie dotknięte foxingiem przeważnie otrzymują ocenę 63-64.
Rozwarstwienie papieru
Jest to przerwanie papieru na skutek wielokrotnego składania banknotu w jednej linii. Rozwarstwienie papieru nie jest intepretowane przez firmy gradingowe jako rozdarcie. Banknot z jednym mocnym złamaniem wraz z rozwarstwieniem papieru może nadal otrzymać ocenę 58. Rozwarstwienie papieru nie wyklucza przyznania oceny stanu zachowania III(VF - Very Fine) i wyżej.
Egzemplarz w stanie drukarskiej świeżości
Banknot absolutnie naturalny z wyśmienicie zachowaną świeżością druku w postaci pięknie zachowanych przetłoczeń druku oraz intensywnego lśnienia farby drukarskiej. Banknoty tak opisane zazwyczaj otrzymuję ocenę w zakresie stanu I do I- (UNC - AU), ale nawet banknoty w stanach II-III (EF - VF) mogą otrzymać od nas takie określenie, jeżeli pomimo wad nabytych, nadal demonstrują cechy pełnej drukarskiej świeżości.
Egzemplarz naturalny
Egzemplarz bez śladów zabiegów konserwatorskich. Określenie to przyznajemy również przy banknotach już ogradowanych, jeżeli nie mamy wątpliwości co do naturalności ocenianego egzemplarza. Brak takiego określenia przy banknocie już ogradowanym nie oznacza, że banknot został poddany jakimkolwiek zabiegom, ale ze względu na umiejscowienie w slabie, potwierdzenie naturalności jest utrudnione.
Subtelnie oczyszczony i rozprostowany.
Banknot poddany zabiegom na mokro, a następnie poddany prostowaniu, przeważnie w prasie introligatorskiej. Rysunek banknotu jest zazwyczaj płaski, a naturalne lśnienie farby drukarskiej jest częściowo lub całkowicie zniwelowane, dając jedno matowe odbicie druku w świetle prostopadłym. Zabieg ten przeważnie służy oczyszczeniu papier z powierzchownych zabrudzeń, zniwelowaniu zagnieceń, a także ukryciu ugięć. Banknoty mocno rozprostowane mogą uniemożliwić identyfikację wszystkich złamań oraz ugięć. W około 80% przypadków firmy gradingowe nie przyznają dodatku EPQ banknotom poddanym zabiegom oczyszczenia oraz prostowania, ale nie bez znaczenia pozostaje doświadczenie oraz opatrzenie samego gradera.
Banknot prawdopodobnie lekko oczyszczony
Banknot, którego naturalność budzi pewne zastrzeżenia. W zdecydowanej większości są to banknoty, które mogły zostać poddane punktowym zabiegom, zazwyczaj "na sucho", a także delikatnemu prostowaniu, ale zarazem nadal wykazują wiele cech naturalnie zachowanego banknotu.
Banknot po konserwacji
Banknot ze śladami inwazyjnych i zaawansowanych napraw, począwszy od oczyszczania oraz prostowania aż po uzupełnianie oraz punktowanie. W przypadku banknotów po profesjonalnie przeprowadzonych zabiegach naprawczych możemy otrzymać egzemplarz o wręcz bankowej prezencji, dopiero zdjęcie w przezroczu uwidacznia wady banknotu.
Albumowa prezencja
Banknot, którego prezencja po włożeniu do albumu jest idealna, tak jakby był to banknot w stanie bankowym - nieobiegowym. Określenia tego nie stosujemy przy banknotach w stanie I i I/I-, bowiem banknoty te co do zasady powinny mieć albumową prezencję. Określenie to przyznajemy banknotom, które pomimo wad, a także zabiegów konserwatorskich, nadal na "pierwszy rzut oka" demonstrują nieobiegową prezencję.
Podbicia
  1
  > 10
  100
  > 20
  500
  > 50
  1 000
  > 100
  3 000
  > 200
  6 000
  > 500
  20 000
  > 1 000
  50 000
  > 2 000
  100 000
  > 5 000
  200 000
  > 10 000
 
Regulamin
O aukcji
FAQ
O sprzedawcy
WÓJCICKI - Polski Dom Aukcyjny
Kontakt
Salon Numizmatyczny Mateusz Wójcicki Sp. z o.o.
room
Zwiadowców 9
52-207 Wrocław
phone
+48 71 30 70 111
Płatność
Przelew bankowy: PLN, EUR, USD
PayPal: Prowizja 5.75 %
Godziny otwarcia
Poniedziałek
09:30 - 17:00
Wtorek
09:30 - 17:00
Środa
09:30 - 17:00
Czwartek
09:30 - 17:00
Piątek
09:30 - 17:00
Sobota
Zamknięte
Niedziela
Zamknięte
keyboard_arrow_up
Centrum pomocy open_in_new