Wyszukiwanie zaawansowane Wyszukiwanie zaawansowane

10 złotych 1824 Czarnecki SK/ Dembowski - NAJWYŻSZEJ RZADKOŚCI BANKNOT

4 ~
add Twoja notatka 
Opis pozycji
Stan zachowania: 4 ~ help
Literatura: Miłczak A16 ( nie notuje tych podpisów), Lucow - nie notuje tych podpisów

Jeden z najrzadszych polskich banknotów, znany przede wszystkim z Kolekcji Lucow oraz zbiorów muzealnych. Według naszej wiedzy, nieznany w pozostałych, prywatnych zbiorach!

Banknoty złotówkowe Królestwa Polskiego to absolutnie najtrudniej dostępna emisja wśród polskich pieniędzy papierowych. Szata graficzna oraz wymiary nawiązują do rosyjskich asygnat, emitowanych równolegle w ówczesnej Rosji. Druk wykonano w Fabryce Asygnat w Petersburgu, na papierze o niskiej gramaturze, stąd podatnym na uszkodzenia wynikające z obiegu. Emisja ta była długo w obiegu, bo aż przez 23 lata, a po jej wycofaniu jeszcze przez kolejnych sześć lat, do roku 1857 podlegała wymianie w kasach Banku Polskiego. Delikatny papier, długotrwały obieg w połączeniu z możliwością wymiany po wycofaniu, tłumaczą ogromną rzadkość całej emisji, a także zupełną niedostępność ładnych stanów na rynku aukcyjnym. Warto podkreślić, że znane są nam cztery notowania banknotu 10-złotowego, skąd aż trzy pochodzą z Kolekcji Lucow, a czwarty egzemplarz pochodzi z Kolekcji Dąbrowskiego, stąd jest to pozycja wielokrotnie rzadsza niż bardzo rzadkie, aczkolwiek już sporadycznie notowane 5-złotych. Z resztą sam nakład nominału 10-złotowego stanowi około 1/5 nakładu nominału 5-złotowego i wyniósł nieduże jak na emisje papierową 400.000 sztuk.

Unikalność oferowanego egzemplarza podkreśla zupełnie nieodnotowana w literaturze, kombinacja podpisów Feliks Józef Czarnecki/ Leon Dembowski. Takiej kombinacji nie notuje w swoim katalogu Czesław Miłczak, również nie znajdziemy jej w największej kolekcji polskich banknotów Lucow. Jest to pierwsza znana sztuka, na której to widnieje podpis komisarza Czarneckiego. Warto zwrócić uwagę na niską, pięciocyfrową numeracje, co może prowadzić do wniosków, że podpis komisarza Czarneckiego widniał na pierwszych partiach wydrukowanych banknotów, które to naturalnie, jako pierwsze zużyły się w obiegu i nie zachowały się do dzisiaj.

W przypadku waloru tak unikalnego, stan zachowania ma drugorzędne znaczenie, ale warto w tym miejscu przytoczyć Czesława Miłczaka "...drukowane na lichym papierze w obiegu szybko się zużywały...". Słaby papier i długi okres obiegu sprawił, że gdy zdecydowano o wycofaniu tej emisji, w obiegu pieniężnym obecne były już mocno zniszczone egzemplarze. Długi okres wymiany zapewnił skrzętne ich ściągnięcie z obiegu, a stosunkowo duża siła nabywcza i pełna wymienialność na monety kruszcowe w tym okresie, poskutkowała dbałością o wymianę tychże biletów w kasach banku. W rezultacie do naszych czasów dotrwały tylko nieliczne, zazwyczaj bardzo słabo zachowane egzemplarze."

Banknot w analogicznym, jak wszystkie inne, znane egzemplarze, czwartym stanie zachowania. Wizualnie piękny, co jest efektem profesjonalnie wykonanej konserwacji, która polegała na wzmocnieniu pionowego złamania, oraz sztukowania na narożnikach, wraz z punktowaniem. Prace wykonane z wyczuciem, stąd kolorystyka i naturalny, kremowy odcień papieru są bardzo dobrze zachowane. Znakomita prezencja jak na tej klasy walor.

Obiekt najwyższej klasy, wręcz unikalny, zważywszy na nieodnotowaną kombinację podpisów. Znany wyłącznie ze zbiorów największych i najsłynniejszych kolekcji polskich banknotów: Lucow i Dąbrowskiego, a także ze zbiorów Muzeum Czapskich. 

Pozycja, która na lata stanowić będzie ozdobę każdego zbioru numizmatycznego!

Zdecydowanie polecam,

Mateusz Wójcicki




Aukcja
IV Aukcja SNMW
gavel
Data
14 września 2019 CEST/Warsaw
date_range
Cena wywoławcza
22 989 EUR
Stan zachowania
4 ~
Cena sprzedaży
52 874 EUR
Przebicie
230%
Wyświetleń: 985 | Ulubione: 12
Aukcja

WÓJCICKI - Polski Dom Aukcyjny

IV Aukcja SNMW
Data
14 września 2019 CEST/Warsaw
Przebieg licytacji

Licytowane będą wszystkie pozycje

Opłata aukcyjna
15.00%
Nie mniej niż 0 PLN za tę pozycję
Stan zachowania
Emisyjny stan zachowania
Banknot bez śladów obiegu. Papier zachowuje drukarską świeżość oraz naturalny połysk.
Banknot złamany przez pole zadrukowane
Banknot z wyraźnym przełamaniem struktury papieru w polu objętym rysunkiem, przeważnie z widoczną czarną kreską w przezroczu.
Banknot gięty przez pole zadrukowane
Banknot z naruszeniem struktury papieru w polu zadrukowanym rysunkiem, które widoczne jest w świetle równoległym. Banknot tak opisany może mieć kilka ugięć w polu, których ilość wyznacza podany numeryczny stan zachowania. Zwyczajowo dla banknotów ocenionych na stan -2 i niżej nie podajemy takiej uwagi, bowiem już sam stan zachowania z definicji oznacza liczne ugięcia i załamania w polu.
Banknot delikatnie ugięty przez pole zadrukowane, bez kreski pod światło
Banknot z trudem zauważalnym naruszeniem papieru w postaci zgięcia, które przechodzi przez rysunek. Banknoty tak opisane przeważnie nie otrzymują oceny wyższej niż 58 EPQ, ale od tej reguły zdarzają się wyjątki, gdzie śladowe ugięcia graderzy interpretują jako ugięcie plikowe (bends), nadal przyznając oceny na poziomie 63 i wyżej.
Niedoskonałości w obrębie rogów Z naruszeniem pola zadrukowanego
Wszelkiego rodzaju ugięcia i złamania w obrębie narożników, które naruszają pole banknotu objęte rysunkiem. Banknot tak opisany może mieć kilka ugięć, w tym i takich, które pola zadrukowanego nie naruszają. Ilość zagięć i złamań w obrębie rogów wyznacza podany numeryczny stan zachowania. Banknot nawet z jednym załamaniem rogu w obrębie rysunku nie otrzyma oceny wyższej niż 58 EPQ.
Niedoskonałości w obrębie rogów, ale BEZ wpływu na pole zadrukowane
Wszelkiego rodzaju zaokrąglenia, ugięcia i złamania w obrębie rogów, które NIE naruszają pola banknotu objętego rysunkiem. Ilość zagięć i złamań w obrębie rogów wyznacza podany numeryczny stan zachowania. Banknot nawet z kilkoma załamaniami w obrębie samych końcówek narożników, ale w polu niezadrukowanym, może nadal otrzymać notę gradingową powyżej 63.
Drobne nagniotki w polu
Banknot z punktowymi wadami w postaci zagnieceń lub szerszych nadgięć, których przebieg kończy się w obrębie pola banknotu, nie dotykając krawędzi. Nierzadko zagniecenia w swojej formie imitują ugięcia, ale jeżeli nie naruszają druku od krawędzi do krawędzi, to nie są w firmach gradingowych uznawane za pełnoprawne ugięcie, a zatem nadal nie wykluczają przyznania oceny na poziomie 60+. Ilość oraz intensywność zagnieceń wyznacza pośrednio podany numeryczny stan zachowania.
Rozdarcie na marginesie
Nieregularne przerwanie papieru. Banknot z rozdarciem w obrębie pola niezadrukowanego może nadal otrzymać ocenę 60 i wyżej, zazwyczaj 62-63. Jeżeli rozdarcie narusza już pole objęte rysunkiem to ocena gradingowa nie powinna być wyższa niż 58.
Dziurka w polu | Drobna plamka | Pozostałość po przyklejaniu | Adnotacja
Wymienione wady w zdecydowanej większości eliminują banknot z przyznania EPQ. Należy jednak podkreślić, że umiejętnie wymazana adnotacja ołówkiem, a także sprawne, nie naruszające powierzchni papieru usunięcie kleju/podlepki może przez gradera zostać łagodniej zinterpretowane, jeżeli w swojej formie nie "zatrzymuje" wzroku.
Delikatny foxing
Niewielkie żółtobrązowe lub rdzawobrązowe plamki na papierze. Ilość oraz intensywność plam foxingowych ma wpływ na wykluczenie banknotu z dodatku EPQ. Nierzadko drobne lub pojedyncze plamki, które nie "zatrzymują" wzroku nadal nie wykluczają banknotu z otrzymania EPQ. Banknoty wyraźnie dotknięte foxingiem przeważnie otrzymują ocenę 63-64.
Rozwarstwienie papieru
Jest to przerwanie papieru na skutek wielokrotnego składania banknotu w jednej linii. Rozwarstwienie papieru nie jest intepretowane przez firmy gradingowe jako rozdarcie. Banknot z jednym mocnym złamaniem wraz z rozwarstwieniem papieru może nadal otrzymać ocenę 58. Rozwarstwienie papieru nie wyklucza przyznania oceny stanu zachowania III(VF - Very Fine) i wyżej.
Egzemplarz w stanie drukarskiej świeżości
Banknot absolutnie naturalny z wyśmienicie zachowaną świeżością druku w postaci pięknie zachowanych przetłoczeń druku oraz intensywnego lśnienia farby drukarskiej. Banknoty tak opisane zazwyczaj otrzymuję ocenę w zakresie stanu I do I- (UNC - AU), ale nawet banknoty w stanach II-III (EF - VF) mogą otrzymać od nas takie określenie, jeżeli pomimo wad nabytych, nadal demonstrują cechy pełnej drukarskiej świeżości.
Egzemplarz naturalny
Egzemplarz bez śladów zabiegów konserwatorskich. Określenie to przyznajemy również przy banknotach już ogradowanych, jeżeli nie mamy wątpliwości co do naturalności ocenianego egzemplarza. Brak takiego określenia przy banknocie już ogradowanym nie oznacza, że banknot został poddany jakimkolwiek zabiegom, ale ze względu na umiejscowienie w slabie, potwierdzenie naturalności jest utrudnione.
Subtelnie oczyszczony i rozprostowany.
Banknot poddany zabiegom na mokro, a następnie poddany prostowaniu, przeważnie w prasie introligatorskiej. Rysunek banknotu jest zazwyczaj płaski, a naturalne lśnienie farby drukarskiej jest częściowo lub całkowicie zniwelowane, dając jedno matowe odbicie druku w świetle prostopadłym. Zabieg ten przeważnie służy oczyszczeniu papier z powierzchownych zabrudzeń, zniwelowaniu zagnieceń, a także ukryciu ugięć. Banknoty mocno rozprostowane mogą uniemożliwić identyfikację wszystkich złamań oraz ugięć. W około 80% przypadków firmy gradingowe nie przyznają dodatku EPQ banknotom poddanym zabiegom oczyszczenia oraz prostowania, ale nie bez znaczenia pozostaje doświadczenie oraz opatrzenie samego gradera.
Banknot prawdopodobnie lekko oczyszczony
Banknot, którego naturalność budzi pewne zastrzeżenia. W zdecydowanej większości są to banknoty, które mogły zostać poddane punktowym zabiegom, zazwyczaj "na sucho", a także delikatnemu prostowaniu, ale zarazem nadal wykazują wiele cech naturalnie zachowanego banknotu.
Banknot po konserwacji
Banknot ze śladami inwazyjnych i zaawansowanych napraw, począwszy od oczyszczania oraz prostowania aż po uzupełnianie oraz punktowanie. W przypadku banknotów po profesjonalnie przeprowadzonych zabiegach naprawczych możemy otrzymać egzemplarz o wręcz bankowej prezencji, dopiero zdjęcie w przezroczu uwidacznia wady banknotu.
Albumowa prezencja
Banknot, którego prezencja po włożeniu do albumu jest idealna, tak jakby był to banknot w stanie bankowym - nieobiegowym. Określenia tego nie stosujemy przy banknotach w stanie I i I/I-, bowiem banknoty te co do zasady powinny mieć albumową prezencję. Określenie to przyznajemy banknotom, które pomimo wad, a także zabiegów konserwatorskich, nadal na "pierwszy rzut oka" demonstrują nieobiegową prezencję.
Podbicia
  1
  > 10
  100
  > 20
  500
  > 50
  1 000
  > 100
  3 000
  > 200
  5 000
  > 500
  20 000
  > 1 000
  50 000
  > 2 000
  100 000
  > 5 000
 
Regulamin
O aukcji
FAQ
O sprzedawcy
WÓJCICKI - Polski Dom Aukcyjny
Kontakt
Salon Numizmatyczny Mateusz Wójcicki Sp. z o.o.
room
Zwiadowców 9
52-207 Wrocław
phone
+48 71 30 70 111
Płatność
Przelew bankowy: PLN, EUR, USD
PayPal: Prowizja 5.75 %
Godziny otwarcia
Poniedziałek
09:30 - 17:00
Wtorek
09:30 - 17:00
Środa
09:30 - 17:00
Czwartek
09:30 - 17:00
Piątek
09:30 - 17:00
Sobota
Zamknięte
Niedziela
Zamknięte
keyboard_arrow_up
Centrum pomocy open_in_new